Uniform(t) är en utställning om Postens uniformer. Det är en berättelse om hur företaget klätt sin personal från början av 1800-talet fram till idag. Utställningen startar i en tid då uniformen ger status i det svenska samhället. Mörkblått kläde och blanka knappar fyller bäraren med stolthet och skapar respekt hos allmänheten. Uniformsplikt råder för brevbärarna och visar vem du är och vilket uppdrag du har.

 

På 1960-talet är tongångarna annorlunda. Det är lätt att få jobb i Posten och att identifiera sig med en uniformerad yrkeskår är inte längre attraktivt. Kvinnor rekryteras som brevbärare. Men den kvinnliga uniformen är inspirerad av civilflygets värdinneuniform. Fredsrörelsen påverkar, den manliga personalen vägrar bära en militärliknande uniform och de blanka knapparna försvinner.

 

1980-talets mode är sportigt och Posten låter sina nya uniformer följa modet. Men brevbärarna argumenterar för rätten att uttrycka sin identitet genom att bära privata kläder.

 

På 1990-talet går Posten från myndighet till bolag. Detta markeras med en helt ny färg i uniformskollektionen, den vinröda.

 

2000-talet medför stora förändringar i Posten. Varumärket förnyas och uniformen blir profilkläder. De nya klädernas basfärg blir åter blå.

 

Idag heter den svenska och danska Posten PostNord och all personal ska bära samma uniform. Uniformen är fortfarande mörkblå, men har detaljer i kulören PostNord Blue.

 

Postmuseum visar en mängd exempel ur sin stora dräktsamling. Glänsande paraduniformer, de tidiga skinnskodda postiljonsbyxorna, svala sommaruniformer i linne, uniformer i finaste ylle, bävernylon, polyester och bomull. Skyddskläder som är omsorgsfullt skräddade för att tåla ett oberäkneligt väder. Ylle mot regn, skinn mot vind och vargpäls mot kyla.

 

Det är en utställning som fokuserar på makt, mode och identitet.

 

Föreläsningsserie

8 februari – Makt och motstånd
Om de postanställdas kritik mot de postala uniformerna och om postverkets sätt att bemöta kritiken. Marianne Larsson är etnolog, intendent och forskare på Nordiska museet i Stockholm och har skrivit avhandlingen Uniformella förhandlingar.

 

22 februari – Vart tog brevbärarens kropp vägen?
Berättelser som inte alltid syns på utsidan – om postuniformens historia ur ett modeperspektiv.
Hanne Eide är modehistoriker och Johan Deurell är designkritiker.

 

8 mars – Mode, makt och maskulina män
Manligt uniformsmode i 1800-talets Sverige.
Patrik Steorn är konstvetare och intendent för Thielska galleriet i Stockholm.

 

Onsdagar kl 17.30–18.15
Föredragen är gratis. Reservera plats på telefon: 010-436 44 39 eller postmuseum@postnord.com
Restaurang Treskillingen är öppen till kl 19.

 

 

 

Information

Utställningen pågår till augusti 2018

Entrépriser

Vuxna: 80 SEK
Pensionärer och studenter: 50 SEK
Barn och ungdom upp till 18 år: gratis

 

 

Här har vi ett riktigt paradnummer med guldknappar, paljetter och släp. Stödkragen är utformad för att hålla huvudet högt och rakt.

Hanne Eide & Johan Deurell

modehistoriker & designkritiker

Men de svettades i de täta syntetskjortorna och båtmössan funkade inte på Beatles-frisyrer.

Marianne Larsson

Etnolog och författare till avhandlingen Uniformella förhandlingar, Nordiska Museet

Våra utställningar

Allt förlöper fint

En fiktiv konstnärs vykort från hela världen under snart 20 år. Det globala postsamarbetet och inte minst människors goda vilja har varit en förutsättning.

Hej!

HEJ! vill väcka tankar kring människans behov av att kommunicera; brevledes, digitalt eller kanske tyst genom kroppsspråket.

Uniform(t)

En utställning om uniformer i Posten.
Makt, mode och identitet.
Öppnar 7 oktober 2016.

Din Post

Provsitt en elbil och kika in i postbussen från 1920-talet. Ta på dig en uniform och fotografera dig.

Lilla Posten

Hjälp till i vårt postkontor, sortera och dela ut post till alla som bor i de vindlande gränderna. Paket på lastbryggan ska lastas in i postbilen.

Skattkammaren

Se flera rariteter som vackra frankerade brev med våra första skillingbancofrimärken samt ett unikt kvartsark med 4 Skilling Banco.