Pressmaterial – Utställningar

Postal Art

Pressmeddelande

På temat post/brev/paket/kommunikation har det skapats konstverk av konstskoleelever, konstnärer och brodöser. En blandning av inte mindre än 80 olika konstverk i olika former som måleri,  skulpturer,  installationer och kanske minsta formatet broderier kommer att utgöra utställningen Postal Art som öppnar nu på fredag på Postmuseum 30 november 2018.

Vad händer när ett sjuttiotal personer låter sig inspireras av Postmuseums samlingar och omtolkar dem något nytt?
Ett studiebesök på Canadian Postal Museum väckte idén om ett konstprojekt – Postal Art. Konst på temat post fanns delvis i våra samlingar men inget nutida. Vi ville undersöka hur Postal Art skulle tolkas idag och vilka verk som våra samlingar de kunde inspirera till.

Under hösten 2018 har andraårselever från konstutbildningen på Gerlesborgsskolan arbetat med temat post, paket, brev och kommunikation.

En annan grupp, föreningen Skapande broderi, har under 2018 träffats varje onsdagskväll på museet. Med inspiration från våra samlingar har de skapat Postal Art med nål och tråd.

Verket Simultaneous Souvenirs (a record of a wordless correspondence) är ett mailartprojekt som bygger på tre års brevväxling mellan konstnärerna Linn Lindström och Kirstine Lund. De två första souvenirerna skickades i mars 2015 och har nu växt till en samling på över 340 ting.

Malin Valentin, kommunikationsansvarig  072-537 1519 eller malin.valentin@postnord.com

Vivi Nybom, utställningsproducent 073-079 78 55 eller viveka.nybom@postnord.com

Postmuseum grundades 1906 och ägs av PostNord.

HEJ! En utställning om kommunikation och det skrivna ordet.

Pressmeddelande

I januari 2012 öppnade Postmuseums nya basutställning HEJ!. Den vill väcka tankar kring människans behov av att kommunicera; brevledes, digitalt eller kanske tyst genom kroppsspråket. Lyssna på barn som intervjuar forskare om kommunikation och på barn som berättar om sina brevvänner. Läs kändisbrev eller skriv ett eget brev eller vykort.

”I Hej! vill vi undersöka begreppet kommunikation, vi ställer frågor och hoppas väcka tankar”, säger utställningsproducent Hedvig Bruzæus.

”Kommunikationens fem steg”. Lyssna på när Simon och Ellen intervjuar forskare om kommunikation.

”Det är roligt att få veta vad ens brevvän gör på dagarna.” Lyssna på brevvännerna Berenike och Berenike som fann varandra genom sitt gemensamma namn. ”Jag tycker inte du ska vara rädd för att vara barnslig. När man är vuxen kallas det för att man är kreativ och har fantasi, och folk tycker att det är ganska fint. Jag tycker att det är livsviktigt”.

Barnboksförfattaren Jens Ahlbom. ”Jag får ofta brev från barn det tycker jag är kul! Ofta är det de breven som gör störst intryck på mig, de är direkta och ärliga… Brev som barn skriver ger även en inblick om framtiden” Fredrik Reinfeldt. Fler brev finns att läsa av bland andra musikern Caroline af Ugglas, artisten Linda Bengtzing, nobelpristagaren i kemi 1982, Bengt Samuelsson, barnboksförfattarna Christina Waldén och Anna Dunér.

Besökaren kan skriva brev, vika kuvert, skriva spegelvänt, tyda och göra hemliga chiffer. Man kan också träna handstil, skriva på skrivmaskiner och göra egna vykort. Vi berättar också om frimärken –en förutsättning för att skicka brev, vykort och paket. Här finns ett interaktivt touchbord där man kan spela frimärksmemory. En inblick ges också i hur ett frimärke tas fram och hur en frimärksgravör arbetar.

Din Post - Om Postens historia och om hur Posten fungerar idag

Pressmeddelande

Din Post är en utställning om Postens historia och om hur Posten fungerar idag. Sedan 1600-talet har Sverige genomgått stora förändringar och så också den svenska Posten. Utställningen Din Post visar dåtid och nutid sida vid sida. Hur var det då? Hur är det nu?

>> Postens fordon. En modern elbil och elcykel berättar om hur Postens fordonsflotta ser ut idag. Vid järnvägsvagnen från sekelskiftet 1900, berättar vi om industrialismen, frimärket och de ökade brevmängderna som kom på 1800-talet. Samhällets krav på Posten idag är att det ska gå snabbt och samtidigt vara så miljövänligt som möjligt. Tåget står idag åter i fokus. Posten bygger nya terminaler på platser där man kan utnyttja tågen.

>> Posten måste fram! Posten idag tampas med väder och vind precis som isbåten Simpan på 1800-talet, men idag är den stora utmaningen den stora mängden brev som ska fram i tid. Både Posten och kunden måste göra rätt. Kunden måste se till att adressen är rätt, att portot räcker, att avsändare står på och att allt är rätt paketerat.

>> Var hämtar du din post? Augusta Bruhn var en av de första kvinnliga poststationsföreståndarinnorna på postkontoret i Bygdeå från mitten på 1800-talet. Hur fungerar det för de 500 människor som bor i Bygdeå idag? Vi berättar om frimärksombud, postombud och företagscenter.

>> Brevets betydelse. Vilka fick brev på 1600-talet jämfört med idag? Hur många brev levererade Posten då? Idag hanteras 29 miljoner försändelser och 500 000 paket per dag.

>> Brevbärarens uniformer. Vi berättar om stadsbrevbäraren på 1920-talet och om dagens brevbärare. Besökarna får prova historiska uniformer och fotografera sig själva.

>> E-handel och det globala samhället. Posten tar idag hand om privatpersoners e-handel. Logistik och kommunikation går hand i hand. Vi belyser det nätverk som behövs för att kunna skicka brev och paket världen över och berättar om grundandet av världspostföreningen 1874.

>> Snabba Paket. Ett digitalt strategispel om Posten som transportföretag där det gäller att hitta bästa sättet att leverera ett paket snabbt, säkert och effektivt.

Din Post öppnades i mars 2012.

Skattkammaren

Pressmeddelande

I Skattkammaren får besökaren uppleva kanske det mest värdefulla och eftertraktade som Postmuseum har i sina samlingar. Här finns sällsynta svenska brev och stämplar från 1600-talet, långt före frimärkenas tid. Via postgångna brev får man följa det svenska frimärkets utveckling från 1855 fram till 1936.

Världens första frimärke, One penny black gavs ut i Storbritannien den 1 maj 1840, tätt följt av en mängd frimärksländer som Brasilien, USA, Frankrike, Danmark och Norge. Den 1 juli 1855 öppnade sig även denna nya värld i Sverige. Då införde Posten frimärken, och snart ville människor över hela landet samla på de färgglada papperslapparna. Samlandet skedde ibland tävlingsinriktat, ibland statusfyllt men oftast mest lustfyllt.

Pehr Ambjörn Sparres boktryckeri i Stockholm fick förtroendet att trycka de första frimärkena åt Posten. Under åren 1855 till 1871 trycktes Sveriges alla frimärken på Sparres tryckeri. Även det världsberömda feltrycket, den gula treskillingen trycktes här. 1872 tog Jacob Bagges sedeltryckeri över produktionen. Men 1920 ville Posten trycka frimärken på ett nytt sätt och i egen regi och har gjort så sedan dess.

Utställningen är full av skatter som vackra brev frankerade med våra första skilling banco-frimärken samt ett berömt 4 skilling banco i kvartsark . Kvartsarket 4 skilling banco blå är en av Sveriges största frimärkesrariteter.

I Skattkammaren visas även våra två utländska rariteter – Mauritus Post Office-frimärken. De trycktes 1847 på ön Mauritius, en engelsk koloni i Indiska Oceanen, för att skicka ut en festinbjudan. De finns endast 27 stycken bevarade i världen. Och Postmuseum äger två av dem.

Utställningen Skattkammaren är en ny basutställning på Postmuseum som öppnade i december 2013.

För mer information kontakta gärna:
Hedvig Bruzæus , utställningsproducent hedvig.bruzaeus@posten.se , 010 436 44 34
Malin Valentin, pressansvarig, malin.valentin@posten.se , 010 436 62 58

Lilla Posten

Pressmeddelande

Lilla Posten öppnade 1996 och har sedan dess tagit emot flera hundra tusen leksugna och kreativa barn.

Lördagar och söndagar och på skolloven har Lilla Posten öppet för våra yngsta besökare.

De kan hjälpa till i vårt postkontor, sortera och dela ut post till alla som bor i de vindlande gränderna i Lilla Postens källare. Det är fullt med paket på lastbryggan som ska lastas in i postbilen och köras iväg till rätt adress.

Kom och lek postkontor och stämpla blanketter. Sortera mängder av brev och ta med dig Stockholmssäcken och dela ut till hårfrisörskan Anna Sax och bagare Bo Bengtsson och de andra som bor i de vindlande gränderna. I Lilla Postens verkstad pysslar vi kring olika teman såsom julkort, kärlekskort, pirater, äppeltryck och stockholmshälsningar. Barnen kan alltid göra sitt eget vykort, skriva adress, sätta på ett frimärke som vi bjuder på, stämpla och sedan lägga på brevlådan.