Nord

Nord 1: Arjeplogs postexpedition 1952

I april 1952 kliver Nils Johansson av postverkets diligens i Arjeplog. Han tillbringar en natt i Arjeplog och passar på att besöka postexpeditionen där  innan har reser vidare.

Foto: April 1952

Klockan 16:30 går postdiligensen från Arjeplog till Jäckvik. Föraren heter Mattson och Nils Johansson åker med till Lövnäs.

Nils Johansson berättar:

“Vi kom fram en timme försenade, för Mattson måste ju sköta alla uppdrag som anförtrotts honom. En bussförare här har tusen saker att beställa. Han får sköta om tippning, köpa hem allt från får och getter till cementsäckar, masonitskivor och fiskyngel. Han vet faktiskt vad var och en behöver ha hem. Och han känner alla och vet, vilka bekymmer de har att dras med. att bussen sedan blir någon timme eller kanske flera försenad, är det ingen som gnäller över. “

Foto: april 1952

Postdiligensförare Mattson fångar upp en postsäck som hängts ut vid vägen på linjen Arjeplog – Jäckvik. Vår fotograf Nils Johansson hoppar av postdiligensen i Lövnäs och tar sig därifrån vidare med hästsläde till Västerfjäll.

Foto: April 1952

I Västerfjäll övernattar Nils Johansson hemma hos lantbrevbäraren Per Andersson med familj. Nästa dag ger de sig ut med häst och släde på Per Anderssons brevbärartur, Västerfjäll – Långudden, en resa på 45 km. På fotografiet har man just passerat polcirkeln.

Nils Johannson berättar:

“Vi skulle åkt kockan 4 på morgonen, men fjädern på min gamla väckarklocka (som jag alltid har med mig) gick av vid12! Per Andersson vaknade dock vid 4-tiden, och då blev det fart på oss. Vi skulle ju åka så tidigt som möjligt, medan skaren bar.”

Foto: April 1952

Lantbrevbärare Per Andersson gör sig redo att ge sig av.

Nils Johansson berättar:

“Per Andersson hade två hästar. En var 3 år och en 18. Han tog den gamla, för den visste precis, var den skulle sätta ner hovarna och hitta det bästa fästet i det dåliga väglaget.”

Foto: April 1952

I Övernäs möts Per Andersson och Nils Johansson av Elsa Högström från Sundnäs och Johannes Landström från Övernäs. Elsa Högström tar ut folkpensionspengar.

Nils Johansson berättar:

” Ja, vi knallade på och gick in i stugorna och hämtade post och fick en kaffetår. Det var naturligt, att brevbäraren skulle ha kaffe. Pannan stod på spisen överallt. Vi var inne på sju ställen under vägen. Utan att knacka på steg vi in och överallt var vi välkomna. “

Foto: April 1952

Per Andersson har hämtat post i Ramanj vid sjön Tjieggelvas.

Nils Johansson berättar:

“Per Andersson talade om sitt arbete, om posten. Sommaren är bra. Då åker han med motorbåt över de tre största bäckarna och Rappensjön. Och om vintern kan han ju åka släde över isarna. Men den så kallade förfallstiden, vår och höst, då isen varken bär eller brister, får han slita hund. Han får ta sig fram utmed bergssidorna och då bli vägen betydligt längre.”

Foto: April 1952

Dagen efter Nils Johansson åkt med Per Andersson följde han istället med lantbrevbärare Oskar Johansson. De åker snövessla 33 km till Vuonatjviken. Nils berättar:

“Det var en riktig ödemarkslinje och inte så många ställen att lämna post på. På söndagen var vi ut på sjön och vittjade nät. Vi drog upp 19 stora rödingar. När vi kom hem rensade Oskar fisken och fru Vendla stekte den. Så färsk fisk har jag aldrig ätit förr.”

Nils Johansson åker snövessla med lantbrevbärare Oskar Johansson på linjen Långudden – Vuonatjviken. Nils berättar:

“Vi hade fullt lass. Post, hö, bensindunkar, skidor mm, och så hade vi två små killingar i en låda som Johanssons hund troget vaktade.”

Foto: April 1956

Under den sista etappen på Nils Johanssons nordliga resa följde han Hugo Lundmark. Lundmark transporterade posten mellan Jäckvik och Merkenes på skidor, en sträcka på 12 mil, tur och retur, vilket han hade gjort i 8 år när Nils Johansson besökte honom.

Nils Johansson berättar:

“Vi hade dåligt väder nästan hela tiden, snöstorm och klabbföre. Vi fick då och då stanna och skrapa skidorna och lägga på ny valla. Första etappen åkte vi delvis på natten. Då hade vi lätt före. Vi blev försenade så vi kom fram till Vouggatjalme turiststation, där vi skulle övernatta, först klockan tre på natten. Vi åkte sen den kortare etappen, Vouggatjalme – Örnberget – Sandviken – Vouggatjalme. I Örnberget satt vi länge och pratade. Vi hade inte hjärta att bryta upp. De sa, att det var så roligt när brevbäraren kom. Det var faktiskt det enda nöje dom hade.”

Foto: April 1952

Nils Johansson och lantbrevbärare Hugo Lundmark åker skidor mot Vuoggatjalme där de ska övernatta. Klockan ett på natten har de kommit till Lillviken där de får kaffe.

Nils Johansson följer med lantbrevbärare Hugo Lundmark på linjen Jäckvik – Merkenes. Lundmark var en “prima kamrat, lugn, hjälpsam och snäll.”. Nils berättar:

“Sista etappen mot Jäckvik startade vi vid 9 på morgonen i tö och tungt före. Men Lundmark hade vallat våra skidor bra, så vi drog på friskt över sjöarna trots den verkligen hårda motvinden.”

Foto: April 1952

I april 1956 gör Nils Johansson en ny fotoresa. Den här gången åker han till Delsbo och följer med lantbrevbärare Erik Bergman. Han har ungefär 300 hushåll på sin tur.

Foto: April 1956

Nils Johansson är i Delsbo på fotoresa. Det är i april, mitt i snösmältningen och vägarna är leriga. Det är tungt arbete för cyklande lantbrevbäraren Erik Bergman. Nils berättar:

“Två och en halv mil är brevbäringsturen. Det är ingen sträcka att förakta ens i normalt väglag. men när vägarna ser ut så här känns den dubbelt så lång.”

Nils Johansson följer med Erik Bergman på leriga vägar i Delsbotrakten. Nils berättar:

“På de allra värsta sträckorna går det lättast att komma fram med apostlahästarna. Cykeln ställs åt sidan för hårt tramp till fots på bottenlösa vägar. Det här avundas jag dig inte”.

Foto: April 1956

Lantbrevbärare Erik Bergman har fått sällskap av Nils Johansson och hans kamera. Vägarna är dåliga och väskan är tung. Den väger mellan 30 och 40 kg.

Lantbrevbärare Erik Bergman sladdar genom kurvan. Det är april, snön smälter och vägarna är leriga. Då är det tungt att vara cyklande lantbrevbärare.

Erik Bergman, lantbrevbärare i Delsbo, och hans hund Strong. De tävlar tillsammans i draghundstävlingar. Året innan vann de tredje pris i SM. Erik Bergman har också själv vunnit fem mästerskap i skidor. Nils berättar:

“På vintern har Erik bra hjälp av sin trogna schäfer, som då drar det stora postlasset på pulka.”

Foto: April 1956

Nils Johansson är i Rörvattnet, utanför Östersund, och hälsar på postombudet Olof Pålsson. Pålsson är 87 år gammal och klarar sig fortfarande utan glasögon. När Pålsson anställdes 1939 tjänade han 20 kronor i månaden.

Foto: 1964

Olof Pålsson, 87 år, är postombud i Rörvattnet. Han väntar på bussen från Östersund. Chauffören kommer att ha med sig post till Rörvattnet och Pålsson kommer att lämna postsäcken med post från Rörvattnet.

Olof Pålsson, 87 år, är postombud i Rörvattnet utanför Östersund. Här byter han postsäckar med chauffören Algot Ohlsson som har kört postbussen mellan Östersund och Gunnarsvattnet i många år.