Jenny Nyström – Inte bara tomtar!

Bland årets julfrimärken finner du motiv av Jenny Nyström. Därför kan du från 12/11 2018-13/1 2019 se ett urval av de cirka 3000 vykort som illustrerats av den svenska konstnären Jenny Nyström (1854 – 1946) på Postmuseum.

Foto: Lummi Bruhn

Förutom vykort hann hon under sitt yrkesliv även med att illustrera barnböcker, bokomslag, historieböcker, 25-öresromaner, tidningar, årsböcker, almanackor samt flera verk hon målat med bland annat akvarell och olja och mycket annat. Därför visar vi inte bara julmotiv, utan även lite blandade teman.

Mest känd är hon nog ändå för att ha skapat den moderna bilden av tomten, hon har bland annat kallats ”tomtens mamma”. Under många år kom hennes arbete att fyllas av otaliga mängder julkort med varierande motiv. I utställningen kan du se några av hennes klassiska julmotiv.

Tomten i Sverige var från början en karaktär som mest var känd på landsbygden. Han klädde sig i liknande dräkt som bönderna, grå vadmal, grova strumpor och träskor. De snälla tomtarna hade röd luva och de elaka mörk luva. Jenny moderniserade tomten och gestaltade honom efter en tid som en välklädd herre som delade ut julklappar. Hennes tomte gick från att vara en mytisk varelse som i smyg hjälpte till på gårdarna till att vara en färgsprakande figur som kom flygande med julklappar, ibland även med flygplan eller tåg!

Jenny Nyström var hela livet en hårt arbetande yrkeskvinna, entreprenör och ensam familjeförsörjare som var mycket kreativ och driven. Hon föddes i Kalmar och började sedan studera vid Konstakademien i Stockholm, bara 19 år gammal och blev den första kvinnan som fick mottaga den kungliga medaljen 1881 för sin konst vid akademien. Till detta följde ett resestipendie som gjorde att hon kunde fortsätta vidare till att studera vid olika konstskolor i Paris och blev en mycket duktig och erkänd konstnär och illustratör.

Den första helt svenska barnboken, Barnkammarens bok 1882, var illustrerad av Jenny Nyström. Hon tog inspiration från sin egen barndom för att kunna skildra barnens föreställningsvärld som få andra kunnat och mycket av hennes lyckliga barndom speglas i hennes verk. Andra teman som syns i hennes konst är modemedvetenhet, humor och jämställdhet, bland annat genom att måla barn ur alla sociala skikt.

Att skicka vykort är en urgammal sed men får i Sverige sin debut 1891. Redan 1887 gav Jenny Nyström ut sagokort på Axel Eliassons förlag som vi valt att lyfta fram i utställningen, tillsammans med ett urval av vykort med olika teman. Det var alltså inte bara tomtar som gällde i Jenny Nyströms värld!

Utställningen hittar du på plan 2 utanför vårt bibliotek. Välkommen!