1.12.16 Först men aningens opassande

Ingen vet vem som klädde den första julgranen eller vem som bakade de första pepparkakorna men vad det gäller det första tryckta julkortet är samlare och forskare ense. Det allra första julkortet beställdes och skickade av Henry Cole 1843. Cole är mest känd som grundare av Victoria and Albert Museum i London men han var också assistent till sir Rowland Hill som introducerade idén med frimärken. Som högt uppsatt man i den engelska societeten hade Cole förstås många vänner och bekanta. Han var också en upptagen herre och kanske var det för att spara tid som han kom på idén med julkortet. Cole bad konstnären John Calcott Horsley måla en bild uppdelad i tre delar. I mitten en kalasande familj, med texten God Jul och gott nytt år till dig, och på sidorna människor som hjälper behövande personer med mat och kläder. Överst finns en förtryckt rad med ordet Till och underst en förtryckt rad med ordet Från. Horsleys teckning trycktes upp i 1000 exemplar. Henry Cole tog de han behövde och resten såldes. Korten väckte viss uppmärksamhet mest kanske för att även barnen i familjen satt och skålade vilket inte ansågs särskilt passande. Det finns inte många exemplar bevarade av Coles julkort och de få gånger något av de kvarvarande säljs kostar de många tusentals kronor.

Bild:Public Domain, https://commons.wikimedia.org