Lilla Posten firar 20 år

Lilla Posten firar 20 år!

Närmare 75 00 barn har besökt Lilla Posten sedan 1996 då vi öppnade portarna. Barnen har kommit med familjen eller med skolan, för att arbeta, leka, pyssla eller kanske skriva och skicka ett vykort. Det vill vi fira hela sommaren och välkomna ännu fler barn att leka och skapa.

Lilla Posten är både en utställning och skaparverkstad anpassad för barn. En av de första bland Stockholms museer. Byggd för att hålla för barn och lek – en utställning där man får röra och ta på allt.

När barnen kommer nedför trappan möter de paketbilen och lastbryggan med färgglada paket som ska lasta på och köras ut.

Intill ligger de vindlande gränderna där spännande personer bor bakom fantasifulla dörrar med brevlådor på.

Postkontoret ser ut som de som fanns på 20-talet och innehåller kopior av pallar och en skrivpulpet ur museets samlingar men i förminskad skala för at passa barn i 3-10 års-ålder. Här kan barnen sortera post och stämpla blanketter och ta betalt.

Lastbilsbanan för de allra yngsta är mindre lastbilar i trä som kan lastas med små träklossar i olika färger som körs på en vägbana till sorteringscentralen där de ska sorteras in olika hål i en stor plexiglaslåda.

Pyssel- och skrivarverkstan låter barnen skapa på olika teman som ändras varje månad och efter säsong. I sommar gör vi kalaskort och pysslar på teman som kryp på kort, Stockholmshälsningar och sommarstrand. Barnen bjuds på ett frimärke och om de inte kan på egen hand får de hjälp med att skriva en postadress till sig själv eller någon de tycker om. Sedan får de stämpla vykortet eller brevet och lägga på brevlådan alldeles själva om de vill men Lilla Posten är alltid bemannad med museipedagoger som gärna hjälper till och visar.

Håller tänket idag, tjugo år senare?
– Ja. Vi gör små justeringar, finslipar och uppdaterar. Vi försöker både visa på vår historia och samtidigt är det viktigt att barnen som besöker oss kan relatera till sin vardag, och hur vi kommunicerar skriftligt idag, säger Hanna Nydahl, ansvarig för Lilla Posten.
När vi öppnade kunde de flesta barn skriva sin postadress idag får vi hjälpa till mer med det. Nu för tiden är också bilden av ett postkontor annorlunda för barnen. De allra flesta av oss hämtar sin post i mataffären och inte på ett särskilt postkontor som för tjugo år sedan.

Vi firar hela sommarlovet 14 juni – 14 augusti och håller öppet tisdagar-söndagar 11-16.